Veilig thuis in een welvarend Eeklo

Op 29 juni 2018

VEILIG THUIS IN EEN WELVAREND EEKLO

Perstekst bij de voorstelling van het programma van N-VA Eeklo

N-VA stelt zijn programma voor de gemeenteraadsverkiezingen voor.
Het is een lijvig document geworden, dat integraal in te zien is op de website:

Lijsttrekker Hilde Lampaert, kandidaat burgemeester:

“De ambitie is groot. Eeklo moet dringend een grote stap vooruit zetten om klaar te zijn voor de uitdagingen die er aankomen!
Een moderne en bruisende stad, een stad die met gemak kan concurreren met andere steden en waar iedere Eeklonaar zich thuis voelt. We moeten opnieuw fier worden op onze stad.”

“Eeklo weer levendig!”

Het beeld van de stad en het imago moet fors bijgesteld worden. N-VA zal inzetten op een nette stad, zal terug investeren en renoveren zodat Eeklo evolueert naar een moderne stad.
De leegstand moet, naar het model van andere steden, proactief aangepakt worden. Eeklo moet de opbloei krijgen waar ze zo naar verlangt en die haar opnieuw inspirerend, kleurrijk en bruisend maakt.
Hiervoor is een intensieve promotiecampagne nodig, met ondersteuning voor de lokale economie.

Peter De Graeve, fractieleider:

“N-VA wil in de eerste plaats luisteren en samenwerken met de lokale ondernemers en handelaars. Daar zit de expertise en daar moet het bestuur mee aan de slag! N-VA wil dus bv actief netwerken en samenwerken met eigenaars van panden. Tegemoetkomingen en
lastenverlaging voor starters, een beleid dat pop-ups niet in de kou laat, verhuispremies om een betere spreiding te stimuleren, renovatiepremies voor leegstaande panden, zijn doelstellingen van een nieuw ondernemingsvriendelijk beleid. En natuurlijk is het parkeerbeleid hierin een heel belangrijke schakel. N-VA wil 60 min gratis parkeren invoeren.

60 minuten gratis parkeren en een centrumparking."

Danny Plaetinck, voorzitter:

“Een centrumparking is noodzakelijk om mensen aan te trekken in het centrum, zodat dit terug dynamisch en levendig wordt. Dit in combinatie met diversiteit in het verkeer, waar we het centrum zo willen inrichten dat de zwakke weggebruiker zich absoluut veilig weet en waar respect is voor iedere weggebruiker. Wij zijn absoluut tegenstander van een knip in het centrum, die enkel maar sluipverkeer in de andere straten zal teweeg brengen, en de uitstroom van economische activiteit zal stimuleren. Het is perfect mogelijk om conflicten tussen voetgangers- en fietsverkeer en autoverkeer op te lossen.”
Zorgeloos veilig Veiligheid is een cruciaal punt. De mensen moeten zich in hun stad veilig voelen, in het verkeer en ook in hun woonomgeving. Daarom worden veiligheid en mobiliteit met elkaar verzoend, worden er
voldoende camera’s voorzien op invalswegen en evenementen, die ook het sluikstorten zullen beperken, en wordt er ingezet op een nultolerantie voor overlast door drugs.

Luisteren en inspraak

Voor de planning van nieuwe woonprojecten moet het beleid een luisterende en sturende rol gaan spelen. Voorafgaand moet overleg gepleegd worden met de buurtbewoners, om dan een stedenbouwkundig kader met groot draagvlak op te stellen waarbinnen een nieuw project kan uitgewerkt worden.
Voor alle categorieën van de bevolking moet geluisterd worden naar de specifieke noden. Zo is het belangrijk om de vereenzaming van senioren op te sporen. Buurtwerking moet gestimuleerd worden.
De activiteiten van het Zonneheem moeten verder uitgebouwd worden.
N-VA maakt van de vergrijzing een positief verhaal en wil aan iedere Eeklonaar de kans geven om actief deel te nemen.

Armoede geen taboe

De aanpak van armoede wordt verder uitgerold en het taboe verder afgebroken.
Er wordt volop ingezet op onderwijs en het vinden van een job.
Voor N-VA is dit een verhaal van rechten en plichten, en men moet mensen in armoede laten participeren in het zoeken naar oplossingen.

Vertrouwen herstellen

N-VA wil het vertrouwen van de Eeklonaar in de politiek herstellen. Dit kan alleen door te luisteren, correct te handelen en de juiste prioriteiten te stellen. Burgerparticipatie, respect voor vrijwilligers & adviesraden, overleg en een korte en duidelijke communicatie zijn uitermate belangrijk. Het stadsbestuur moet het goede voorbeeld geven en moet de Eeklonaar op de eerste plaats zetten.