Van centrumstad naar te mijden stad

Op 27 augustus 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit

VAN CENTRUMSTAD NAAR TE MIJDEN STAD

 

Een verkeersluwe binnenstad en woonomgeving, daar zal niemand bezwaar tegen hebben. Vooraleer dit echter op een ordelijke manier kan uitgevoerd worden, moeten er eerst alternatieven zijn. De Ring bijvoorbeeld. Als we de schepen van mobiliteit mogen geloven is dit nog slechts een kwestie van een klein beetje geduld.

Maar intussen wacht men niet op een alternatief om de verkeersituatie in Eeklo grondig in de soep te draaien.

Knip in de Zuidmoerstraat – Nieuwe sluiproute langs de Leikensweg

De nieuwe knip in de Zuidmoerstraat zal ongetwijfeld tot gevolg hebben dat meer verkeer naar de Tieltse Steenweg zal vloeien, met alle gevolgen van dien voor de Koning Albertstraat, en anderzijds naar de Burgravenstraat en Zandstraat, om zo via de Leikensweg en Dullaert een nieuwe sluiproute te vormen aan de zuidkant van Eeklo. Waar zit de verbetering ten opzichte van de huidige situatie?

Deze bizarre beslissing wordt trouwens tot hiertoe alleen bekendgemaakt aan de aanhangers van de facebookpagina van O-VLD, van Christophe De Waele. De andere bewoners die zullen het maar aan den lijve moeten ondervinden, met gevaarlijke omkeerbewegingen, boetes, en verkeerschaos tot gevolg.

Oneigenlijk gebruik van zone 30

Er wordt een (kleine) zone 30 in de Boelare voorzien. Was dat geen gewestweg die te allen prijze moest gebruikt worden voor het omleidingsverkeer van Sint-Laureins? Dan doet deze mini-zone 30 verdacht veel denken aan een flits-valkuil.

Ook het probleem van het zware vervoer in de Oostveldstraat en andere onaangepaste Eeklose straten wordt maar niet aangepakt. Een zone 30 zal aan dit probleem niets veranderen.

Eeklo wordt een te mijden stad

Samen met de mondmaskerverplichting op straat, die in Antwerpen intussen wel afgevoerd werd maar hardnekkig aangehouden wordt in de drukke metropool Eeklo, de ondoordachte donderdagblokkering van de Stationsstraat, met gevaarlijke en onaangepaste omleidingen langs de noordkant van Eeklo, de onkruidbak op de middenberm, zorgt dit mobiliteitscircus ervoor dat veel bewoners van Eeklo én daarbuiten het danig op de zenuwen krijgen van de eigengereidheid van dit stadsbestuur.

Er bereiken ons honderden opmerkingen van mensen die voortaan Eeklo liever links laten liggen als het niet echt hoeft. Eeklo wordt stilaan een te mijden stad in plaats van een centrumstad.

Of hoe profileringsdrang en ondoordachte beleidskeuzes een stad kunnen wurgen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is