meerjarenplanning

Op 16 november 2013

VRAAG AAN DE SCHEPEN VAN FINANCIËN

Op de publieke voorstelling van de meerjarenplanning op 13 november 2013 in De Herbakker deed schepen Depuydt er alles aan om zichzelf in zijn hemd te zetten.
Eerst werd verteld dat men reeds bijna een jaar bezig is met beleidsnota’s, panel 2020, stuurgroepen,  SWOT-analyses en BBC. Toen was het de beurt aan onze schepen van Financiën voor zijn meerjarenbeleidsplan : “het spijt mij, het is nog niet klaar, de cijfers van de vorige periode zijn nog niet finaal, ik durf het nog niet tonen, het is veel te moeilijk.”

Nog enkele uitspraken:

“De meerjarenplanning geraakt niet rond o.a. wegens problemen sinds enkele jaren”

“Een begroting vroeger, ja dan zette men zo maar iets op papier ( Hallo ? ), maar nu het met onderbouwde begrotingscijfers moet, lukt het niet.”

“Ik hoop dat jullie begrip hebben voor de aartsmoeilijke opdracht”. Zegt de schepen van Financiën.

Is dat dezelfde schepen die in Eeklo in de vorige legislatuur ook al het financiële beleid voerde?
Is dat dezelfde schepen die in de  vorige legislatuur een reserve van 7 miljoen omzette in een tekort van 1 miljoen? (“Nee het is niet zo erg als het eruit ziet” zei hij toen op een persconferentie)
Is dat dezelfde schepen die in aanloop van de verkiezingen van oktober 2012 zei dat het financiële huishouden van Eeklo op orde was ?

“Koken kost geld”, zegt onze burgemeester terecht. Welnu, winkelen zonder de inhoud van je portemonnee te kennen is als een blinde door het bos lopen. Een beleidsplan zonder begroting is zoals winkelen met een blinddoek.
De non-voorstelling en de inhoudsloze praat van de schepen van Financiën straalt dus ook af op het volledige beleidsplan: onwetend of roekeloos.

Ja natuurlijk, het is moeilijk vandaag de dag. Maar mogen wij a.u.b. verwachten dat de democratisch verkozen schepen, die zichzelf bevoegd en bekwaam acht voor zijn functie, en die verantwoordelijk is voor de financiële toekomst van onze stad, deze dan ook naar behoren uitvoert? Mogen wij verwachten dat hij zichzelf een klein beetje verantwoordelijk acht voor de quasi onbestaande begroting (“we zetten er zo maar wat op”) ? Mogen wij dan ook verwachten dat hij niet om medelijden en solidariteit komt bedelen “omdat het toch zo moeilijk is”?   Mogen wij tenslotte verwachten dat hij zich aan zijn woord houdt “We hebben niet de bedoeling de aanslagvoeten te verhogen”.  We zullen zien…

Danny Plaetinck
Voorzitter N-VA Eeklo