Burgemeester laat Vlaamse vlag verwijderen op 11 juli

Op 11 juli 2020, over deze onderwerpen: Cultuur

Opnieuw intimidatie door de burgemeester, op de Vlaamse feestdag van 11 juli.

Ledeganck-pen

Traditiegetrouw heeft N-VA Eeklo de Vlaamse feestdag gevierd met een bloemenhulde aan Ledeganck, en de uitreiking van de Ledeganck-pen. Die wordt uitgereikt voor een Eeklonaar die de Vlaamse cultuur uitdraagt. De prijs ging ditmaal naar Jan Martens en Ilse Van Heule, in hun vertolking van de Eeklose Tamboer en Manse. De overhandiging van de pen en oorkonde gebeurde door waarnemend voorzitter Kristof Hebbrecht en secretaris Julie Lippens en werd gevolgd door een gesmaakt optreden van Jan en Ilse.

Op de foto nog tegen een achtergrond van de Vlaamse Leeuw.

Hoe klein kan je zijn.

Groot was de verbazing toen een beetje later de politie, op bevel van waarnemend Burgemeester De Waele en na een passage van Luc Vandevelde die foto’s nam, de vlag kwam verwijderen. Op de Vlaamse feestdag worden Vlamingen gepest! Hier schuilt toch echt geen andere dan een politieke bedoeling achter.

Is dit de prioriteit van onze burgemeester, die de politie opvordert en van zijn taken weghaalt om zich hiermee bezig te houden? Is dit misbruik van macht en middelen?

Is Eeklo een Vlaamse stad?

[Afbeelding met gebouw, buiten, weg, straat Automatisch gegenereerde beschrijving] Er werden bovendien geen vlaggen gehangen aan de publieke gebouwen van Eeklo, ook op het marktplein werden de Eeklose vlaggen aan de fontein niet zoals gewoonlijk voor deze dag vervangen door Vlaamse.
N-VA vraagt zich af of Eeklo nog wel Vlaams wil zijn? Durft Eeklo eigenlijk nog wel subsidies ontvangen van het Vlaamse gewest of is het de schaamte voorbij?