TOCH WEER SEVESO BEDRIJVEN MOGELIJK IN BALGERHOEKE !

Op 4 april 2012

De provincieraad heeft een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vastgelegd voor het bedrijventerrein van Balgerhoeke. Dit was noodzakelijk omdat de Raad van State brandhout had gemaakt van het vorige plan. Het nieuwe plan wijzigt een aantal punten, maar er werd nauwelijks rekening gehouden met  de grote bezwaren van de bewoners van Balgerhoeke.

Seveso bedrijven nog toegelaten.

De inplanting van gevaarlijke Seveso bedrijven blijft mogelijk. Van een noordelijke ontsluitingsweg, zo ver mogelijk van de woningen, komt niets in huis. De ontsluiting van het terrein is vooral gericht op autoverkeer. Ander vervoer komt op de tweede plaats. De landbouwbedrijven worden nog steeds doormidden gesneden. Inzake veiligheid werd te weinig rekening gehouden met de gasleiding die onder het terrein doorloopt.

Van de beloften van Koen Loete dat het nieuwe plan zou rekening houden met de veiligheid en de wensen van de bewoners is weinig of niets overgebleven. Geen enkele CD&V provincieraadslid gaf een kik.

Ook van  de grote woorden waarmee de Eeklose VLD tegen  het plan ten strijde trok blijft niets meer over. Integendeel: hun eigenste VLD-deputé, die voor  het dossier verantwoordelijk is, en de ganse VLD-fractie in de provincieraad, had geen enkele kritiek op het nieuwe plan. Veel geblaat dus, maar weinig wol.

Beide partijen lieten Balgerhoeke in de kou staan. N-VA Eeklo vindt deze handelswijze ondermaats.

Wat nu ?

Momenteel is enkel een nieuw plan voorgesteld en voorlopig vastgesteld. Niets is momenteel definitief beslist. Nu volgt immers het verplicht  openbaar onderzoek, waarbij de bevolking, de actiegroepen en de landbouwers nog hun bezwaren kunnen indienen. Daarna moet ook nog de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke ordering (Procoro) haar noodzakelijk advies geven. Slechts nadien komt het plan en de bezwaren voor de provincieraad, die definitief beslist. Dat kan nog een aantal maanden op zich laten wachten.

Maar CD&V en VLD doen er wel alles aan om nog voor de verkiezingen van oktober hun slag om Balgerhoeke thuis te halen. Men is dus gewaarschuwd. Het standpunt van N-VA Eeklo is ondertussen genoegzaam bekend en duidelijk : er is geen nieuw industrieterrein nodig en op het industrieterrein mogen geen vervuilende en gevaarlijke  bedrijven komen.

Het woord is nu terug aan de bevolking en de bewoners van Balgerhoeke. Zij moeten het nieuwe voorlopige plan grondig onderzoeken en zien in welke mate met hun verzuchtingen is rekening gehouden. Men zal het zien : bitter weinig.

N-VA Eeklo zal de verdere afhandeling van dit nieuwe dossier dan ook van dichtbij volgen en de bevolking op een open en eerlijke wijze blijven  informeren.

Ondertussen weet men in Balgerhoeke dat zij voor dit dossier en voor de verdediging van hun belangen niet terecht kunnen bij de CD&V of bij de VLD.

Het is nu de tijd om hun gedrag aan de kaak te stellen.