N-VA keert bestuursmeerderheid de rug toe

Op 24 november 2010

Het wordt voor de meerderheid van Eeklo nog een lange en loodzware weg tot aan de verkiezingen van 2012. Nadat schepen Ann Van Den Driessche en Nicole De Munter van ELD al maandenlang openlijk ruzie maken over een schepenzetel, barst nu ook de samenwerking tussen de CD&V en de N-VA.

"Wij stappen ontgoocheld uit de bestuursmeerderheid in Eeklo", zegt Jaak De Muynck. "Het kartel dat wij hadden met CD&V en ELD wordt opgeblazen. Er wordt binnen dat kartel geen enkele rekening gehouden met de visie en de voorstellen van N-VA. Dan is het beter dat onze wegen scheiden. Wij worden binnen de meerderheid al jaren simpelweg genegeerd. Ons geduld is op. Ik ga onafhankelijk zetelen en zal zo ook wel de stem van de Eeklonaar vertegenwoordigen."

Voor burgemeester Koen Loete (CD&V) is deze scheiding een vervelende situatie. Zijn kartel heeft samen met sp.a vijftien zetels. De oppositie van Open Vld, Groen! en Vlaams Belang heeft tien zetels. De meerderheid zakt nu naar veertien zetels. Maar ook binnen die veertien zit niet altijd iedereen op dezelfde lijn. De problemen tussen de vrouwen van ELD geraken niet uitgepraat en ook enkele echte CD&V'ers stemmen -vaak in landbouwdossiers- niet altijd mee met het schepencollege. "Een vervelende zaak", geeft burgemeester Loete toe. "Ik heb het kartel altijd verdedigd en ben er nog altijd van overtuigd dat samenwerken ons sterker maakt. Ik sluit de deur voor 2012 zeker niet definitief. Dat doe ik nooit."

De oppositie lacht in haar vuistje. "De beslissing van de N-VA om uit de meerderheid te stappen en CD&V met een ELD-restje verder te laten besturen, is logisch. De Eeklose meerderheid heeft nog niet veel gerealiseerd, maar al veel brokken gemaakt", zegt Christophe De Waele van Open Vld.