Liefst 23 topcriminelen werden beloond met papieren

Op 19 juni 2012

Een aantal mensen die veroordeeld werden voor verkrachting en zelfs voor poging tot moord en doodslag werden toch beloond met papieren." Dat blijkt uit het antwoord vanmiddag van staatssecretaris De Block op een vraag van Sarah Smeyers in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken. Voor het eerst bracht De Block daarmee in kaart welke feiten sommige mensen pleegden die toch papieren kregen.

Recent achterhaalde Sarah Smeyers dat staatssecretaris De Block eigenhandig zeven delinquenten beloonde met papieren. Zij kwamen bovenop de 81 gevangenen die de laatste twee jaar werden geregulariseerd. En bovenop de 70 vreemdelingen die ná hun regularisatie in de cel werden opgesloten.

Sarah Smeyers: "Van een super laks migratiebeleid gesproken: een echte schande. Ik betreur dat De Block niet radicaal met dat beleid wil breken. Integendeel, haar nieuwe instructies laten nog steeds toe om gewelddadige dieven, drugsdealers en homobashers met een gevangenisstraf tot 6 maanden te belonen met papieren. Volgens De Block moeten illegalen die zulke feiten plegen, niet automatisch worden geweigerd. Ze mogen hun regularisatieaanvraag zelfs vanuit hun cel naar de Dienst Vreemdelingenzaken sturen."

De N-VA blijft erop hameren: illegale criminelen kunnen nooit worden beloond met papieren. Zij moeten van het grondgebied verwijderd worden.

Volledige transparantie

Sarah Smeyers: "Ik zal staatssecretaris De Block blijven ondervragen tot de laatste steen is omgedraaid. Want daar heeft elke burger recht op. Wij hebben allemaal het recht te weten welke criminelen hun verblijfsrecht in België te danken hebben aan het lakse migratiebeleid."

Uit het antwoord op verschillende N-VA-vragen leerden we vandaag:

• Staatssecretaris De Block en Dienst Vreemdelingenzaken geven papieren aan illegalen zonder te weten of zij al dan niet veroordeeld werden voor zware straffen. De gevolgen laten zich raden.
  • Staatssecretaris De Block en haar voorganger Wathelet beloonden illegalen, terwijl zij effectief wisten dat ze voordien al ernstige straffeiten hadden gepleegd.
  • Slechts enkele delinquenten en criminelen verloren intussen hun papieren opnieuw; nog minder werden er verwijderd.
  • Pas na herhaalde N-VA-vragen komen deze feiten aan het licht, terwijl we toch een pro-actief migratiebeleid zouden mogen verwachten.
  • 23 topcriminelen kregen effectieve celstraffen van meer dan 18 maanden en hebben desondanks hun verblijf te danken aan regularisatie. Onder hen veroordeelden voor verkrachting, voor poging tot moord en poging tot doodslag. Anderen kregen straffen van 4 jaar voor drugsfeiten, of van 2 jaar voor diefstal,…
  • Minstens 70 geregulariseerden zijn nadien veroordeeld tot ernstige gevangenisstraffen voor mensenhandel, diefstal, drugsfeiten, brandstichting, slagen en verwondingen,…
  • Minstens 80 illegalen kregen toch papieren ook al werden zij daarvoor al veroordeeld tot valsheid in geschrifte, diefstal met geweld, inbraak enzovoort.

Smeyers: "Op initiatief van N-VA werd een lijst van veilige landen voorgesteld. Hij moet een afschrikwekkend effect hebben en het aantal kansloze asielaanvragen temperen. De regering heeft nu blijkbaar een tweede lijst klaar. Een lijst van 'regulariseerbare criminelen'. Misdrijf begaan? Geen paniek, u kan nog steeds beloond worden met papieren. Helaas riskeert deze lijst een aanzuigeffect te creëren. Met Open VLD op migratie ging het anders worden."

Drie krachtlijnen
Daarom stelt N-VA drie krachtlijnen voor: zij zorgen ervoor dat de meest absurde situaties in het regularisatiebeleid onmiddellijk worden weggewerkt.

• Een veroordeelde illegaal kan niet meer beloond worden met papieren terwijl hij in de gevangenis zit.
  • Een veroordeelde illegaal die ernstige strafrechtelijke feiten pleegde, wordt voortaan gedurende 10 jaar uitgesloten van regularisatie.
  • De Dienst Vreemdelingenzaken dient eerst een positief advies te krijgen van het parket en kan pas daarna overgaan tot regularisatie.”

Sarah Smeyers: "Ik kan mij niet inbeelden dat de andere partijen deze evidente principes niet zouden willen goedkeuren."

De N-VA pleit daarnaast voor een nieuw migratiewetboek dat de achterpoortjes sluit. Hierdoor zal de noodzaak tot regularisatie vervallen en zal deze procedure kunnen worden afgeschaft. Deze duidelijke beleidskeuze wordt blijkbaar niet gevolgd door de andere partijen.