Kameleons in de Eeklose politiek?

Op 21 april 2012

U kent ze wel, die beestjes die zich aanpassen aan de omgeving als het hen goed uitkomt. Ze lijken blauw bij de blauwen, groen bij de groenen, oranje als alles hun oranje schijnt en muizengrijs als er geen kleur voor hen nog interessant lijkt. Ze kunnen altijd alle kanten uit.

Kameleons heten ze. Zij doen nu hun intrede in de Eeklose politiek.

Tenminste als we het Nieuwsblad  van 24 maart en TAPTOE van 28 maart mogen geloven want daar lezen we dat de vroeger toch donkerblauwe Ann Van den Driessche en Janvier Buysse,  nu nog prominente gemeenteraadsleden van de Eeklose Liberale Democraten,  zich bij de komende gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober als oranje CD&V + ers zullen aandienen.

Koen Loete vindt die blauwe + een meerwaarde die hij aan het beleid van de stad wil geven.

Blijkbaar is een verruiming met partners die zich aan elk programma aanpassen een meerwaarde?

Ongelooflijk maar waar: het staat er zwart op wit!

Alle kleuren:

Nog geen zes jaar geleden zetelden Ann Van den Driessche en Janvier Buysse nog als rasechte VLD-ers in de Eeklose gemeenteraad.

Ann Van den Driessche  veroverde er zelfs een schepenambt en haar echtgenoot, Willy Van Den Berghe, nochtans afkomstig uit een intens donkerblauw liberaal nest, was meteen ook voorzitter van diezelfde mutualistisch lichtblauwe VLD.

Dit liedje duurde echter niet lang. Na een hevige ruzie met twee blauwe broeders, de collega’s Christophe De Waele en Luc Van de Velde, over het lijsttrekkerschap van de VLD verwisselden Ann Van den Driessche en Janvier Buysse in 2006 hun lichtblauw kostuum voor een donkerblauw ELD pak. De Eeklose Liberale Democraten waren geboren. Zij zochten in het grootste geheim toenadering tot de CD&V, die -zonder dat de NVA partner daarvan op de hoogte gebracht was- aan Ann Van den Driessche een schepenzetel aanbood op de kartellijst CD&V-N-VA.

Zo geschiedde en Koen Loete verkoos de donkerblauwe overloopster als schepen boven zijn kartelpartner Jaak De Muynck.

Jaak De Muynck haakte dan ook zijn wagentje af van deze bontgekleurde trein.

Maar Ann Van den Driessche had echter smaak gekregen in haar kameleongedrag. Wanneer de toenmalige politieke goeroe Jean-Marie De Decker zijn opwachting maakte ten huize van Van den Driessche, en haar zowaar een zitje in het Vlaams Parlement voorspiegelde, aarzelde zij geen moment om van kleur (en programma) te veranderen. Zij tooide zich zonder schroom met de rozeblauwe kleuren van de LDD en verklaarde dat zij “daar thuis was gekomen”.

Maar deze gok mislukte. LDD (en Ann Van den Driessche) konden hun ambities niet waarmaken. De kleurenwissel was deze keer mislukt. Maar niet getreurd, onze kameleon wisselde met hetzelfde gemak haar rozeblauwe LDD-kostuum weer in voor het donkerblauwe van haar ELD, die ondertussen tot een ruziënd familieonderonsje was verschrompeld.

Maar ook daar boterde het niet meer. Zoals iedereen weet brak Ann Van den Driessche haar woord en  hield zich niet aan haar schriftelijke belofte om -na drie jaar- het schepenambt door te geven aan ELD-gemeenteraadslid Nicole De Munter. Haar donkerblauwe belofte slikte zij in en kreeg daarvoor de volle steun van CD&V-er Koen Loete, die in de onbetrouwbare kameleon een gemakkelijke prooi zag om de bloedarmoede in zijn oranje CD&V-lijst op te vangen.

Bij de CD&V is het ondertussen “alle hens aan dek”. Iedereen is nu welkom in deze Spaanse herberg van welke kleur of pluimage men ook is. “Iedereen inbegrepen” zo luidt nu de slogan. En daar past Ann Van den Driessche perfect in.

Trouwens, waar kan Ann Van den Driessche anders nog naartoe? Nadat ze met ruzie is weggelopen uit de VLD is ze daar niet meer welkom, en nadat ze bij ELD haar woord brak wordt ze ook daar met de nek aangekeken.

En Ann Van den Driessche verandert dus nog maar eens zonder aarzelen van kleur. Weg dan maar het blauwe familiepak van de VLD en ELD. Ze kleedt zich nu in het oranje van de CD&V + ers. Met  wellicht de belofte hierdoor een schepenzetel te kunnen binnenrijven ten koste van de stamkandidaten van de CD&V.

Of hoe men zich krampachtig aan de macht wil vastklinken niet gehinderd door enig eergevoel of principe.

Besluit:

Ann Van den Driessche heeft zich op amper zes jaar tijd vanuit het mutualistisch lichtblauw van de VLD, over het donkerblauw van de ELD en het rozeblauw van de LDD,  getooid met  het CD&V- oranje, dat ze ooit zo fel heeft bekampt. Dit schaamteloos kameleongedrag maakt haar tot een kleurloze figuur, voor wie ideologie en programma geen belang heeft, maar blijkbaar enkel uit is op eigen profijt en “blij is dat ze nog politiek onderdak heeft gevonden”.

“vertrouwen” en “het belang van de eeklose burger” heeft hier geen enkel betekenis meer.

Het is aan de Eeklonaar om uit dit verhaal op 14 oktober 2012 zijn conclusies te trekken.