Jan Pieter De Nul

Op 5 juli 2013

Moeder, waarom werken wij?

Door Jan Pieter De Nul

Eigenlijk had ik als titel willen nemen: ‘Wat doe ik hier?’ Uitreiking van de
HR manager van het jaar?

Buiten het feit dat wij 6000 personeelsleden in dienst hebben, ben ik toch geen
HR manager. Elke business is natuurlijk een people business. Ik zal met een
korte omweg tot een probleem komen dat we allemaal gemeenschappelijk hebben.

Als we de website van de nationale bank consulteren dan zien we dat er van de
11 miljoen Belgen 6,1 miljoen de leeftijd hebben waarop ze zouden moeten
werken. Er werken er 3,1 miljoen.

We hebben 2,3 miljoen gepensioneerden waarvan 460.000 overheidspensioenen.
Zoals Trends op 11 april becijferde hebben we 1.490.667 werklozen. We hebben
400.000 invaliden. Ik beweer niet dat onze 1,3 miljoen ambtenaren totaal
onproductief zijn. We hebben er wel 100.000 meer dan 10 jaar geleden.

Volgens de OESO steeg de kost van de overheid van 2001-2011 in België bij
constante munt met 17,5%. Per capita kostte ons overheidsapparaat 20% meer dan
het Duitse met een vergelijkbare handicap van federaal en Länder. Ondertussen
stegen de overheidsuitgaven nog met 5% dat wil zeggen: alle belastingsverhogingen
gingen verloren in hogere uitgaven.

Ik weet wel dat in die 1,3 miljoen een stuk onderwijs en gezondheidszorg zit.
Toch blijven we meer dan 20% duurder dan de Duitse overheid en dat is geen
licht apparaat. Dit is dus de eerste plaats waar je moet besparen. De strijd
tegen fiscale fraude en het wegbelasten van de ondernemers mag je gerust
voeren, ze zijn er in Frankrijk al ver mee geraakt. De inquisitie door de BBI
is in België een regionaal fenomeen. Het beperkt zich tot het Vlaamse
landgedeelte.

Een jaar geleden stelde 1 van onze rode coryfeeën dat zij die graag werken, dat
mogen doen, maar ze moeten solidair zijn met hen die het recht op luiheid
koesteren. Dit lijkt mij de rode draad door alle acties van de regering. Zij
die werken en sparen, moeten betalen.

Wat je moet doen is een activeringsbeleid voeren: als je bij die 3,1 miljoen
werkenden, een half miljoen kan toevoegen, dan tikt dat dubbel aan. Niet alleen
500.000 meer die bijdragen, maar vooral 500.000 minder uitkeringen.

Denk je dat er geen werk is voor die groep? Hoeveel buitenlanders werken er
legaal of illegaal in de bouw en andere sectoren? Hoeveel delocalisaties had je
kunnen vermijden? Wij zoeken elke dag mensen, net zoals in de VS kunnen een
hoop nieuwe jobs gecreëerd worden.

Er is gewoon geen goesting om te werken. Omdat het zonder werken ook kan.

We hebben echter zoveel systemen opgebouwd om betaald te worden zonder te
werken, en die bovendien nog grotendeels worden gelijkgesteld om
pensioenrechten op te bouwen. Ik vrees dat dit een moeilijke strijd wordt, één
ding mag je niet vergeten. 3,1 miljoen mensen moeten 8 miljoen mensen
onderhouden. Politiekers mogen doen wat ze willen, die 3 miljoen mensen zullen
nooit tevreden zijn.

Je kan er dus zeker van zijn dat de stemmen geworven zullen worden bij de 8
miljoen andere en dat betekent dus dat je steeds meer nieuwe cadeautjes moet
uitdelen.

Iedereen doet vaag over de kost van de vergrijzing, maar geloof me die is
enorm. Voorgaande regeringen hebben met gemak hun budgettaire doelstellingen?
Behaald? door een paar gekapitaliseerde pensioenfondsen (dienst overzeese
sociale zekerheid, Belgacom, … ) om te zetten in een zilverfonds. Een grootdeel
van onze gebouwen zijn verkocht en ook dat geld, net als het zilverfonds, is
weg.

Activa werden opgeofferd om de begrotingen op te smukken, de passiva van deze
ingrepen werden uitgesmeerd over de komende jaren.

Onze staatsschuld overschrijdt nu reeds 400 miljard euro rekening houdend met
een paar provisies en gedebudgetteerde kosten. Vergeet niet dat we de
besparingen begonnen zijn, toen we de bangelijke drempel van 10.000 miljard
Belgische Frank overschreden. Al onze besparingen hebben geleid tot een 60%
hogere schuld. Stel dat de interesten naar een vrij normale 5% zouden gaan, dan
kan onze regering op zoek naar een extra 12 miljard euro per jaar. De
inspanning die volgend jaar na de verkiezingen moet genomen worden, zal een
veelvoud bedragen van het cijfer dat geprojecteerd wordt. Lees het fiscal
sustainability report van de Europese commissie er op na.

Stop in godsnaam met dit uit te drukken als procent van het bruto nationaal
product.

Het bruto nationaal product is de waarde van alle geproduceerde goederen en
diensten. De bijdrage van de overheid aan het BNP bedraagt 53%, daar zie je pas
echt de productiviteit van onze ambtenaren.

1,3 miljoen ambtenaren generen 53%.

3,1 miljoen burgers generen 47% van het BNP.

De ambtenaar is dus 2,7 maal productiever.

De HR-manager die dit ontdekte en toepaste moet hier vanavond winnen.

Het bruto nationaal product is een fictief cijfer, een verkeerd begrip; wat
werkelijk telt is het inkomen van de overheid en dat bedraagt zo een 180
miljard euro per jaar. Ten opzichte van het zakencijfer van de nv België zijn
deficit en schuld dus meer dan 2 keer de citeerde cijfers. Een bedrijf waarvan
de schuld 2,5 keer het zakencijfer bedraagt en met een recurrent verlies van
een 6 à 7%. Hoe krijg je dit ooit gekeerd?

We voeren reeds tientallen jaren een migratiepolitiek die een ware catastrofe
is. In Amerika, Australië en Canada kom je er maar in wanneer je bepaalde
vaardigheden hebt die het land nodig heeft.

Ik heb een Vlaamse burgerlijk ingenieur in Australië die na 8 jaar zijn
papieren gekregen heeft. De minste aanvaring met het gerecht, hij of zijn familie,
had hem zijn werkvergunning gekost. Weet u hoeveel er van onze Noord-Afrikaanse
migranten werken?

Het is niet hun schuld, het is de schuld van het bestel die dit mogelijk
gemaakt heeft. Toen het ijzeren gordijn viel rond ’92 heb ik gepleit om goed
opgeleide orthodoxe Kaukasiërs naar hier te brengen. Zot was ik, allemaal
Russische maffia.

21 jaar geleden heb ik vooraanstaande politiekers gewaarschuwd voor de
opruiende taal die door wahabitische Imams van de grote moskee van Brussel
gepredikt werd. Ik heb getuigen van dit gesprek. Ik werd verrot gescholden voor
racist en Vlaams Blokker. Ik heb als jonge ingenieur 2 jaar in Noord-Afrika
gewoond, Libië met name. Ik ben tijdens de Iraanse revolutie gedurende 3 maand
in Iran geblokkeerd geweest nadat ik in dat land meer dan 30 keren verbleven
had.

Maar ja, onze politiekers zijn allemaal ervaringsdeskundigen, gelijk waarover
je praat.

Nu kom ik terug bij ons gemeenschappelijk probleem. Wie gaat dat allemaal
betalen? Terug die 3,1 miljoen mensen die werken. Als je dit uitrekent, dan
moet je echter nog 20 – 30% meer van het inkomen van die werkenden naar de
staat trekken. Hoe gaan jullie HR managers die mensen nog motiveren? Hoe gaan
HR managers de toekomstige generatie(s) blijven motiveren om te blijven werken
en steeds meer te blijven bijdragen voor de steeds groter wordende groep
niet-actieven?

Het is duidelijk dat de groepsverzekering het volgende doelwit is.

Op een bepaald omslagpunt zal die minderheid afhaken. Wie zal hen dat
verwijten?

Met welke HR-tools zullen jullie dat dreigende generatieconflict oplossen?

Er wordt door onze verschillende regeringen geen enkele structurele maatregel
genomen die een perspectief biedt aan de komende generatie. Ten andere welke
structurele maatregel ga je nemen die bij de 8 miljoen niet-productieven geen
stemmen kosten? Er is maar 1 oplossing, er zijn 6,1 miljoen mensen in België
die de leeftijd hebben waarop ze zouden moeten werken. Doe ze werken! Bouw de
overheid af. Ten andere: overheidspensioenen zijn zogezegd uitgesteld loon, ik
kan u verzekeren dat vele overheidsbarema’s zware concurrentie betekenen voor
de privésector.

Dat de overheid als aantrekkelijke werkgever wordt ervaren in de Randstad Award
is veelzeggend. Uit de laatste studie van dit jaar blijkt dat de publieke
sector beter wordt gewaardeerd op het vlak van bij uitstek werkzekerheid,
balans werk/privé, maar ook op het vlak van loonpakket en werksfeer.

Enkel op het vlak van de kwaliteit van het management scoort de privésector
beter dan de publieke sector. ( bron: Randstad Award 2013)

In 1898 voerde Otto von Bismarck het eerste wettelijke staatspensioen in. Vanaf
70 jaar terwijl de gemiddelde levensverwachting 45 jaar bedroeg. De hoge
kindersterfte beïnvloedde dit cijfer echter negatief. Een 5-jarige genoot een
hogere levensverwachting dan een zuigeling.

Stop eindelijk met alle pre-pensioenen. We gingen dit een paar jaar geleden al
doen en nu komen er na Opel Antwerpen nog 1800 bij vanaf 51 jaar bij Ford Genk,
evenveel bij Arcelor Mittal, enz. Ze blijven beschikbaar voor de arbeidsmarkt?
Doe me niet lachen, vertel me eens hoeveel er terug aan de slag gegaan zijn?
Toen de pensioenleeftijd in 1925 bij wet op 65 jaar bepaald werd was de
levensverwachting voor mannen 58 jaar. Vandaag is deze verwachting 78 jaar,
maar is de gemiddelde pensioenleeftijd tot rond de 58 jaar geslonken. Wie gaat
dit blijven betalen? Jullie!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is