Geen echte CD&V lijst in Eeklo.

Op 21 april 2012

Als we het de dagbladen mogen geloven –en wie twijfelt daaraan?– zal in Eeklo geen klassieke CD&V-lijst naar de verkiezingen trekken. De CD&V te Eeklo gaat haar naam veranderen in “ CD&V+” zo luidt het besluit.

De misnoegdheid over de eigengereidheid van burgemeester Loete wordt met de dag groter. De verwarring binnen de eigen rangen van de CD&V neemt alleen maar toe.

Gemor

Het gaat er momenteel slecht aan toe binnen het CD&V huishouden te Eeklo. De strijd om de macht, en de leiding over die partij is beslecht. Het besluit van voormalig CD&V boegbeeld Erik Matthijs om niet meer op de lijst te staan is daarvan slechts één teken aan de wand. Maar ook andere mandatarissen zien de arrogantie van ACV-er Loete met de dag toenemen. Het triomfantelijk poseren met de nieuwe naam van CD&V+, met  naast zich op de foto twee weinig betrouwbare oud Open-VLD-ELD-LDD-leden, zorgt voor veel onbegrip en tandengeknars binnen het eigen trouwe ledenbestand, maar ook bij de rest van de bevolking.

Het wijst vooral op de grote bloedarmoede waaraan deze machtspartij momenteel lijdt. Het lukt de CD&V-Eeklo niet meer om met een  zuivere eigen lijst naar de verkiezingen te trekken. Men is verplicht  zogenoemde “verruimers” aan te trekken. Maar die worden slechts gevonden bij kandidaten die al eerder op de CD&V lijst stonden. Die verruiming is dus “oude wijn in nieuwe zakken”. Dat Loete bovendien eigenzinnig kiest voor  die “verruimers” die in het verleden hun woord niet hebben gehouden, schept weinig of geen vertrouwen. Wie gelooft die mensen nog, die in het verleden hun gegeven woord verloochenden?

Erger nog: aan die “verruimers” worden dan nog betere plaatsen op de lijst aangeboden dan aan de eigen trouwe CD&V-leden.

De N-VA laakt deze praktijken die ruiken naar postjesjagerij en het in stand houden van een oude politieke cultuur die Eeklo niet vooruithelpt.

Eeklo heeft nood aan verandering en is er klaar voor. De N-VA wil Eeklo terug op het juiste spoor zetten en (mee)werken aan een positieve verandering.