Eeklo straks onder curatele? Eeklo, het Griekenland aan het Schipdonkkanaal

Op 22 december 2011

Beschamend, onverantwoord, gebuisd. Woorden schieten tekort om het wanbeleid dat het Eekloos stadsbestuur gedurende vijf jaar heeft  gevoerd te omschrijven.

Het schepencollege heeft niet alleen de ene blunder na de andere aan elkaar geregen maar het ook nog klaargespeeld om de stad dit jaar met een torenhoog tekort van 3 miljoen euro (120 miljoen oude Belgische franken!) op te zadelen. Dat is 1500 € ofte 60.000 Bfr. per Eekloos gezin.

Concreet: het Eekloos schepencollege, onder leiding en impuls van burgemeester Koen Loete, heeft dit jaar 25 miljoen uitgegeven en er maar 22 ontvangen!  Dat is een tekort van 11,3%. (Griekenland wordt terechtgewezen door Europa voor een tekort van 8%). Eekloos burgemeester Koen Loete draaide vorige maand de pers nog een rad voor de ogen door te laten noteren dat het zeer goed gaat met Eeklo en dat hij op die manier nog 6 jaar verder wil gaan. Over lef gesproken.

En het is blijkbaar niet het eerste jaar, en ook niet het laatste: voor volgend jaar budgetteert men doodleuk hetzelfde!

Koen Loete heeft van zijn voorgangers een stad geërfd in een gezonde financiële toestand. Maar de burgemeester en zijn schepenen hebben danig veel verkeerde en ondoordachte beslissingen genomen. Ze hebben geld verkwanseld aan feestjes, aankoop van dure en nietszeggende “kunstwerken”. Ze hebben aan een  onbetaalbaar snel tempo personeel aangeworven (en dit duurt nog steeds voort), zonder de portemonnee in de gaten te houden, zodat onze stadskas nu gedegradeerd is tot een uitgemergelde zieke die aan het geldinfuus moet.

Beschamend, ook voor schepen Depuydt van financiën, nochtans met een zeer grote bagage en ervaring na een beroepscarrière in het financiewezen.

Al diegenen die met het belastingsgeld gesmeten hebben, gaan de Eeklonaars nu  met de grimlach vertellen dat men moet besparen.

N-VA Eeklo distantieert zich met klem tegen deze gang van zaken en zal in hiervoor oktober een waardig alternatief van bestuur aan u voorstellen.