EEKLO SLAPEND HART VAN HET MEETJESLAND

Op 22 november 2011

De steeds maar aanzwellende “goednieuws-show” van burgemeester Koen Loete steekt schril af tegenover de werkelijkheid. Een stad promoten heeft maar zin wanneer de slogans de werkelijkheid ten minste benaderen. De marketing die het stadsbestuur met vlag en wimpel voert is slechts oogverblinding en valse schijn.

De groei slaat enkel op het aantal inwoners. Maar NVA stelt dat Eeklo op een verkeerde manier groeit. Men moet oog hebben voor een gezonde groei, met meerwaarde, niet ten nadele van de belastingbetaler of het OCMW. Zoniet komt het inwonersaantal boven de 20.000 enkel ten goede aan een verhoging van de wedde van burgemeester en schepenen. Is dat de bedoeling?

Voor de rest staat Eeklo stil. De bevolkingsaangroei wordt op de duur eerder een last dan een lust. Want het stadsbestuur treft geen maatregelen om deze groei op te vangen. Mobiliteit, woningbouw, stadskernvernieuwing, grondbeleid, industriële ontwikkeling, en streekbeleid  geraken niet van de grond of gaan de verkeerde richting uit

De pluimen die Loete op zijn hoed steekt zijn vals en gestolen Hij tooit zich met andermans veren. De Huysmanshoeve is de eigendom en het werk van de provincie, niet van Loete. De aanleg van de Ring werd beloofd tegen 2012, maar de goedkeuring ervoor kwam van NVA-minister Muyters, niet van Loete. De grond waarop het streekziekenhuis wordt gebouwd steunt op een beslissing van de vorige Vlaamse Regering, die de CD&V poogde te verhinderen! De heraanleg van de stationsbuurt wordt een beslissing van de NMBS en die is verre van klaar. Jarenlang heeft het stadsbestuur een strijd gevoerd om de uitbreiding en de verfraaiing van de Eeklose Jachthaven tegen te gaan, het Eeklose stadsbestuur heeft het pleit tegen de Jachthaven verloren. Uitbreiding van industriegronden werden -wegens een slecht dossier- door de Raad van State vernietigd. Inzake streekontwikkeling moet Eeklo het initiatief laten aan Aalter en  Maldegem. Maar geldverslindend vernieuwen en aankopen van pleintjes, en dure roze koppen voorstellen als cultuur, hier is Eeklo wel de koploper.

De onsamenhangende heraanleg van straten bezorgt Eeklo een verkeersinfarct. Over de netheid van straten en pleinen wordt best gezwegen. De slordige reorganisatie van het containerpark leidde tot groot protest. Voor de naschoolse opvang en -vervoer moeten de jonge gezinnen dit jaar 40 meer betalen. Diverse grondverkavelingen jagen menig Eeklonaar de stad uit op zoek naar grotere kavels in omliggende gemeenten.

Ondertussen is zijn beleidsploeg uit elkaar gevallen en heerst grote verdeeldheid binnen de CD&V.

Eeklo is niet het kloppende, maar het slapende hart van het Meetjesland. Dat is de realiteit. Voor NVA moet dit onsamenhangend beleid dringend bijgestuurd worden. Eeklo heeft nood aan een samenhangend beleid dat -binnen realistische doelstellingen- zijn rechtmatige plaats in het Meetjesland kan waar maken.

NVA-Eeklo staat klaar om daaraan mee te werken en -met de hulp van de kiezers- bestuursverantwoordelijkheid te nemen.