Bezoek kamervoorzitter Siegfried Bracke en staatssecretaris Elke Sleurs op de Italiaanse avond

Op 29 oktober 2015

N-VA Eeklo blikt terug op drie jaar oppositie

“We reiken de meerderheid de hand”

Eeklo -Op de derde editie van haar Italiaanse avond kreeg N-VA Eeklo bezoek van kamervoorzitter Siegfried Bracke, staatssecretaris Elke Sleurs en partijgenoten uit Evergem, Nevele en Sint-Laureins. In zijn toespraak blikte N-VA-voorzitter Danny Plaetinck terug op drie jaar oppositie.

“We zijn halfweg de legislatuur, een goed moment om even achterom te kijken en uit te maken waar we met N-VA Eeklo naartoe willen”, zegt voorzitter Danny Plaetinck. “Wij zijn de laatste jaren veel gegroeid in de manier waarop we oppositie voeren. In het begin waren we nog wat onwennig en hadden we nog te veel het idee dat we moesten schieten op alles wat beweegt. En dat is geen goede manier van oppositie voeren.”

Positieve voorstellen

“Het is veel beter om een constructieve houding aan te nemen. We zijn immers een partij die nog niet aan het beleid heeft deelgenomen, daardoor hebben we ook nog niets kunnen bewijzen. Het is daarom van essentieel belang dat we met positieve voorstellen uit de hoek komen in plaats van met kritiek. Sommige meerderheidspartijen worden daar knap zenuwachtig van”, aldus N-VA-voorzitter Danny Plaetinck. "Via verschillende kanalen: de pers, de gemeenteraad en de mobiliteitscommissie, die op vraag van ons partij-overkoepelend opgericht werd, steken we voortdurend de hand uit naar de meerderheid, die we ook haar plaats in de zon gunnen.”

Ondergrondse parking

“Onlangs publiceerden we in ons blad het voorstel om een ondergrondse parking met tunnel aan te leggen onder een verkeersvrije markt. Dit werd opgepikt door een plaatselijke krant en sinds kort komt het dossier ook in de ‘grotere’ pers dikwijls aan bod. De meerderheid kon natuurlijk niet achterblijven en moest reageren. Op die manier konden we onszelf en ons voorstel in het midden van de media-aandacht plaatsen. Kan iemand er immers tegen zijn dat in één beweging de parkeerproblemen in het centrum opgelost worden, de markt verkeersvrij wordt ten voordele van allerhande activiteiten en tegelijkertijd vermeden wordt dat het centrum in twee geknipt wordt?”

Overgenomen voorstellen

“Enkele andere N-VA-voorstellen, die overgenomen werden zijn: de aanleg van een sterretjesweide en beter onderhoud van de begraafplaats, onderhoud van groen, speelpleinen en het park en de verhindering van de komst van een wadi midden in een buurtplein”, aldus voorzitter Danny Plaetinck. “Bovendien beschikken we bij NV-A Eeklo over iemand die heel goed is in de saaie materie van personeelscontracten en administratie. Daarmee verwijs ik naar gemeenteraadslid Hilde Lampaert op wiens initiatief reeds verschillende correcties werden aangebracht. De burgemeester en de secretaris kom haar nu zelfs vooraf advies vragen”, besluit voorzitter Danny Plaetinck.